42 Minutter

Mediedebat med fokus på klima

Hvad er mediernes rolleoverfor en klimatrussel, der af mange betragtes som en udfordring på niveau med f.eks. 2. verdenskrig - bare værre.
Alle klimarelaterede organisationer slås uophørligt for at komme i kontakt med befolkningen. Uden befolkningens tilslutning til debatterne om indretning af fremtidens bæredygtige samfund, kommer vi ingen vegne - eller alternativt vil omstillingen gennemføres via dekreter fra en stærk centralmagt.

I demokratiet hellige navn har borgerne en ubestridelig ret til at fravælge de problemstillinger, som de ikke bryder sig om. Kan de det?
Det er fuldt legalt at sige, at man ikke interesserer sig for politik.
Kan det accepteres? Hvad gør medierne?

Er klimatruslen et emne, hvor samfundet kan KRÆVE af borgerne, at de involverer sig? Hvordan kommunikeres det faktatunge stof?

Hvordan kommunikeres budskaber, som mange gerne vil have sig frabedt?
Kan katastrofer afdække alvorlige problemer? Hvordan følger man op?
Skal medier bestræbe sig på at videreformidle alle holdninger, hvis de fremføres af politikere med folkelige mandater bag sig?
Hvornår må medierne gå i rette med "holdninger"?
Skal publicservice-tv-stationer rette ind efter holdninger, der afspejles af folketingets partier?

Deltagere:
Mark Ørsten, professor , RUC
Rune Lykkeberg, chefredaktør, Information
Lisbeth Knudsen, tværgående chefredaktør, Mandag Morgen & Altinget
Leif Lønsmann, Nordisk Journalistcenter, tidl. DR.

Ordstyrer:
Bjørn Tving Stauning, Klimatelt, Frederikssund Klimaforening.
Arrangør
Frederikssund Klimaforening
Varrighed
42 Minutter
Tilbage